INZICHTELIJK #11: Beton of begonia? Het tuincentrum als toevluchtsoord
Je ging voor potgrond maar kwam terug als hobby hovenier
Er was een tijd dat je alleen naar een tuincentrum ging als je ouders dat deden. Of als je relatie net uit was en je dacht: groene vingers heb ik niet, dus laat ik eens beginnen met een basilicumplant. Nu is het er druk, verdacht druk.
Niet alleen op zaterdag met mensen die “even snel een zak potgrond” halen, maar ook doordeweeks. Jonge stedelingen, nieuwe huiseigenaren, mensen met canvas tote bags en goede intenties of die ineens weten wat een vlinderstruik is en daar een mening over hebben. Je voelt: hier speelt iets.
We zijn van alle markt(onderzoek)en thuis. Heb je interesse in onderzoek over doelgroepen, cultuur, gedrag of duurzaamheid? (allemaal velden die schuren aan dit thema)
Neem contact met ons op!
De stad die naar adem hapt
De stad verandert. Ze wordt voller, warmer en vooral… steniger.
Tegels winnen het structureel van groen. Ondertussen groeit de behoefte aan iets dat voelt als lucht. Letterlijk en figuurlijk. Dus meer groen is allang geen nice-to-have meer, maar een mentale EHBO-kit. Even tussen de planten staan is de nieuwe korte vakantie. Alleen: die publieke ruimte blijft achter. Dus waar ga je dan heen? Juist. Naar plekken waar het nog wél groeit.
De nieuwe groenshopper: half hobby-hovenier, half idealist
Als de stad het niet biedt, organiseren mensen het zelf. Niet massaal met een volkstuin (wachtlijsten, gedoe), maar klein en haalbaar: balkon, dakterras, achtertuin of vensterbank.
En daarvoor gaan ze… naar het tuincentrum. Wat ooit een plek was voor de tuinierende hobbyist, is nu: inspiratiebron, mentale tussenstop en een beetje doe-het-zelf natuur. Je komt voor één plant, je vertrekt met: drie “bijvriendelijke” soorten, een zak aarde en een vaag plan om tegels te verwijderen. Dat laatste is geen toeval. Bijna 1 op de 5 Nederlanders heeft het afgelopen jaar al tegels vervangen door groen. Maar we zijn er nog niet.
Er zit namelijk ook een duidelijke spanning in dat gedrag. Want dezelfde mensen die meer groen willen, willen ook dat hun tuin er netjes uitziet. Overzichtelijk en onder controle. De ideale tuin is rustgevend, zeggen mensen, een plek om te ontspannen. Maar niet per se een plek waar de natuur volledig haar gang gaat, dat laten we over aan de wildpluktuinen. En dus hoor je ook: dat ze niet zo goed zijn in tuinieren, dat het gedoe is, dat hun buitenruimte eigenlijk te klein is. We willen wel natuur, maar geen chaos.
Hetzelfde tuincentrum, andere behoeften
Als je hier met een Mentality-bril naar kijkt, wordt het nog interessanter. Want achter dat ogenschijnlijk simpele gedrag zitten heel verschillende drijfveren.
Voor de één is vergroenen een bewuste keuze. Iets met biodiversiteit, klimaat en het idee dat je iets goeds doet. Voor de ander is het vooral sfeer; het moet er gezellig uitzien, een beetje leven in de tuin. En weer een ander denkt gewoon praktisch: minder hitte, minder wateroverlast, klaar. Ze lopen allemaal door hetzelfde tuincentrum. Ze kopen soms dezelfde plant, maar ze doen het om totaal andere redenen. Wat ze delen, is niet hun motivatie, het is hun behoefte aan invloed op hun eigen stukje wereld.
Omdat een medium bestaat bij de gratie van zijn lezers zouden wij het geweldig vinden als je onze verhalen gaat lezen. Word je abonnee van Inzichtelijk? Klik op onderstaande button.
Therapeutische groene oase
En dan zie je ook iets verschuiven op de winkelvloer: een breder aanbod. De kussens voor de tuinsets hebben zich in soorten en maten vermenigvuldigd en zijn op kleur gesorteerd. Er is een uitgebreide hoek voor de BBQ-er of fervent borrelaar. De meeste tuincentra beschikken tegenwoordig zelfs over een horecagelegenheid. Dus ook het bezoek verandert; minder doelgericht, meer zoekend. Mensen dwalen, kijken, twijfelen. Ze komen niet alleen om iets te kopen, maar ook om te bedenken wat ze eigenlijk willen. Gaan ze voor een moestuin? Spullen voor de buitenkeuken? Nieuwe aanwas voor de vensterbank? Of komen ze alleen om even op adem te komen?
Ze gaan niet meer alleen omdat ze iets nodig hebben. Ze gaan omdat ze even willen ontsnappen aan de drukke stad. Een rondje tuincentrum is deels planten (of een tuinset) kopen, deels inspiratie en deels mentale reset. Want: voor wie geen volkstuin heeft, is het een stukje natuur binnen handbereik.
Dit vind je misschien ook interessant:
Een artikel waarmee je meer te weten komt over de ontwikkeling van passanten naar klanten en Shopperprofielen
We doen onderzoek voor De Gezonde Stad en daar is vergroening een belangrijk thema
Leuk dat je met deze Substack je blik op tuincentra een beetje hebt bijgesteld (als dat nodig was).
Nu weet je dat het minder over planten gaat dan het lijkt. Tussen de potgrond en de perkplanten gebeurt iets anders: daar zie je hoe we zoeken naar rust, groentherapie en een beetje natuur in een stad die dat steeds minder vanzelf biedt.
➡️ Stuur deze editie door naar iemand die “even snel” naar het tuincentrum gaat maar er eindeloos blijft hangen
➡️ Of schrijf je in via inzichtelijk.substack.com
Tot de volgende.
-Team Inzichtelijk







